Teksti ja kuvat: Jukka Suomi. Julkaistu WWW ry:n lehdessä n:o 3/2011
Ruotsalaiset Abun Tuotteet on yksi keräilijöiden kansainvälisistä kiinnostuksen kohteista. Meille suomalaisille Abun tuotteet ovat erityisen kiinnostavia. Naapurimaan laatutuotteet ovat olleet keskeisessä roolissa monen suomalaisen kalamiehen ensikosketuksessa urheilukalastukseen. Nyt Nappaat on luettu aikoinaan tarkasti ja luonnollinen valinta on ollut ruotsalainen ABU. Muita ei oikein ollut tarjollakaan. Abuja siis löytyy Suomesta paljon.
Eittämättä paras lähde ABU keräilijöille on Ruotsi. Ruotsin myynti on ollut aikoinaan moninkertainen Suomeen verrattuna. Maa on ollut vauraampi ja kansalaisilla on ollut mahdollisuus harrastaa urheilukalastusta jo silloin kun Suomessa päällimmäinen mielenkiinto oli ravinnon hankinnassa. Keräilijöitä on Ruotsissa myös moninkertainen määrä Suomeen verrattuna ja vanhaa tavaraa on vastaavasti tallessa moninkertaisesti. Ruotsalaisessa nettihuutokaupassa tavara myös aika-ajoin kiertää verrattain hyvin. Lisäksi Ruotsista erityisesti Svängstan alueelta voi löytyä prototyyppejä, erikoisvärejä ja henkilökunnan epävirallisia kokeiluja.
Suomalaisille Abu keräilijöille ehkä tuntemattomin alue on USA. Harva Abu-keräilijä seuraa aktiivisesti USA:n markkinoita, vaikka se ebayn kautta on helppoa ja aika-ajoin palkitsevaa. Seuraavassa on muutama esimerkki USA:n potentiaalisesta tarjonnasta ja ebayn kautta tehdyistä ABU löydöistä.
Vientimallit
Abu aloitti viennin Amerikan mantereelle jo 50-luvulla. Kirjallisuudessa (mm. Jukarainen: UISTIN) on esitetty kattava luettelo Abun USA:n markkinoille tekemistä uistinversiosta. Useimmissa tapauksissa skandinaavisia aakkosia sisältäviä tai muuten epäsopivia nimiä vaihdettiin paremmin angloamerikkalaiseen kieleen ja markkinointiviestintään sopiviksi. Näin syntyivät mm. Whirler (Svängsta Virveln), Kelly (Svängsta Skeden), Tilly (Tylö) ynnä muut ABU uistinten jenkkiversiot. Jotkut vientiversiot poikkesivat merkittävästi myös rakenteeltaan. Esimerkiksi ABU Hi-Fi on äkkiseltään vaikea yhdistää ABU Rouletteen vaikka molemmissa on sama runko. Joistain malleista on myös tehty USA:n markkinoille myös tiettyjä kokoja, joita ei ole Euroopassa myynnissä. Esimerkiksi 28-grammainen versio Tylöstä (Tilly) on tehty USA:n markkinoille.

Kromi -värinen 28-grammainen ABU Tilly on hyvä esimerkki Amerikan markkinoita varten tehdystä lokalisoinnista. Väri, nimi ja koko poikkeaa Euroopan markkinoille tehdystä ABU Tylöstä.
Värit
Vientimallien värityksistä löytyy myös eroja eurooppalaiseen tarjontaan. Amerikkalaiset ovat olleet tunnetusti kiiltävän perään ja niinpä kromi-väri on ollut selkeästi suositumpi USA:ssa kuin Euroopassa, jossa kromi on ollut yksi harvinaisimmista väreistä. Olenpa kuullut sanottavan että kromia ei löydy kuin Svängstan ympäristöstä ABU:n työntekijöiltä. Ilmeisesti kromia on kuitenkin myyty myös Euroopassa, mutta selkeästi vähemmän kuin Amerikassa.
Joissain uistinmalleissa värikartassa on suuria eroja Eurooppalaiseen tarjontaan. Esimerkiksi ABU Reflex on saanut monta uutta kuosia USA:n markkinoilla. Osa 60-luvulla luoduista väreistä on levinnyt myös Eurooppaan. Jotkut lyhytaikaisiksi jääneet värit ovat pysyneet pelkästään Amerikan mantereella.


ABU Reflexin Fish-Scale Finish -värit 1960-luvulta ovat vain harvoille tuttuja ja Euroopassa harvoin nähtyjä.
Pakkaukset
Uistimia vietiin Amerikkaan myös erityisesti länsivientiä varten tehdyissä pakkauksissa. Aivan alussa vietiin ilmeisesti askeissa joissa oli ruotsalaiset painatukset ja englanninkieliset leimat. Vientimalleille luonnollisesti tehtiin omat askinsa heti alussa. Näissä painatuksetkin olivat jo englanniksi. Yksi merkittävä askilöydös on pienin ”tehdasaski”, jota ei ole aiemmin kirjallisuudessa mainittu. Kyseessä on siis yksiosaista askia pienempi malli. Aski on kooltaan yksiosainen ja pienintä askimallia selvästi pienempi. Aski on varustettu muovi-ikkunalla. Olen keräilijän urani aikana nähnyt vain tämän yhden kappaleen enkä ole kuullut muistakaan havainnoista. Onko kellään muulla havaintoja? Askin mitat ovat: 59 x 24 x 16 mm. Aski vaikuttaa verrattain epäkäytännölliseltä ja 7-grammainen uistin, jolle aski on tehty, hädin tuskin mahtuu askiin sisään. Voisikin arvata että kyseessä on lähinnä joku kokeilu joka ei koskaan ole kovin laajalle levinnyt. Mahdollisesti kyseessä on yksiosaisen pikkuaskin prototyyppi. Askissa oleva uistin on vuodelta 1956 (messinkikuulat, Sweden -stanssaus lipan lehdessä), josta voisi päätellä askinkin olevan samalta vuodelta.


Erittäin poikkeuksellinen ja harvinainen ikkunalla varustettu ABU:n ”tehdasaski”
Erityisesti 60- ja 70-luvuilla vientiin tehdyt pakkaukset poikkesivat merkittävästi eurooppalaisista. Uistimia myytiin kuplapakkauksissa. Amerikkalaiseen kuplaan pääsivät niin Tobyt, Reflexit, Hi-Fit, Kosterit ja monet muut. Hi-Lo vaappujakin myytiin kuplapakkauksessa ilmeisesti 60-70 -lukujen vaihteessa.
Yksi 1960-luvun erikoisuuksista on myymäläpöydälle asettavat pahviset telineet, joista asiakas saattoi poimia haluamansa uistimet. Nämä pakkaukset luonnollisesti ovat harvinaisia koska ne on tehty vain vähittäismyyjille eikä kuluttajille. Vanhojen konkurssipesien ja varastojen realisoinnin yhteydessä näitä telineitäkin saattaa tulla esiin.


Kuplapakkaukset olivat tyypillisiä 1970-luvulla. Myymälätelineissä oli tarjolla ainakn Reflex, Hi-Fi ja Svängsta Spinner uistimia. Pahvitelineet toimitettiin liikkeisiin ankeissa pahvirasioissa.
Sinnikkyys palkitaan
Vaikka ABU:n uistinten kierto USA:ssa on aika pientä voi Ebay huutokaupasta hyvällä onnella ja sinnikkyydellä tehdä löytöjä. Erikoisia 70-luvun pakkauksia on verrattain helppo löytää. Kellyt ym. keräilyharvinaisuudet alkuperäisissä pakkauksissa ovat harvinaisia, mutta kyllä niitäkin harvakseltaan tulee esiin. Ja jos kohdalle ei satu heti alkuunsa amerikkalaisia ihmeitä, voi odotellessa ostaa ruotsalaisilta myyjiltä ”normaaleja” ABU-tuotteita.
Vannoutuneen ABU keräilijän kannattaakin pitää silmällä tarjontaa uudella mantereella vaikkapa ebayn huutokauppavahdin avulla. Kaupanteko, yhteydenpito ja maksaminen on ebayssä helppoa vaikkei kielitaitoakaan olisi. Postimaksutkaan eivät ole valtavia. Joskus kylläkin paikalliset myyjät eivät ole perillä edullisimmista postitusvaihtoehdoista ja tarjoavat kalliita kuriiripalveluja. Kalliimpia kohteita ostettaessa kannattaa ottaa huomioon että tulli perii arvonlisäveron (23%) ja tullimaksun (3.5%) kun perittävää on yli 10€. Noin 45€ arvoiset kohteet saa vielä ilman arvonlisäveroa, käytännössä monesti hieman kalliimmatkin. Jos raja ylittyy, niin tullauksen voi nykyään hoitaa netissä jollei halua kokea tullipostin henkilökunnan tekemää ristikuulustelua, joka sinänsä on kyllä elämys.

ABU Kelly alkuperäisessä askissa on todellinen harvinaisuus, joka voi osua kohdalle ebayssä.

38-grammainen Glimmy on ollut myynnissä sekä USA:ssa että Euroopassa. Vientiin tehdyt askit on tehty usein selvästi ruskeammasta kartongista.